Deciziile asumate sunt cele mai bune

Deciziile pe care le luăm la un anumit moment dat al vieții noastre sunt cu siguranță cele mai bune, în acel context, în acel moment. De ce? Pentru că satisfac o nevoie sau deblochează o situație.

Fiecare zi de muncă, fie că vorbim de lucru la birou, de “work from home” sau de un regim freelancing, presupune un lung șir de decizii: de la cele mai simple (decizi cărui e-mail să răspunzi cu prioritate) până la decizii care pot influența business-ul la scară largă. Luăm decizii în urma analizelor amănunțite sau pur și simplu din reflex, pe bandă rulantă, fără a conștientiza neapărat momentul decizional. Oricum ar fi, e important să avem încredere în propriile decizii. Prin alegerile pe care le facem, ne construim calea pe mai departe.

Toată lumea face alegeri, indiferent de natura jobului, de cât de extinsă sau cât de restrânsă e componenta de execuție a poziției. Atunci când coordonezi oameni însă, e vital să oferi echipei votul de încredere, astfel încât să permiți fiecărui membru să ia propriile decizii. Făcând alegeri, asumându-ți responsabilități, poți evolua. Cred că deciziile merg mână în mână cu încrederea: reușești să iei decizii din ce în ce mai bune atunci când ai încrederea că știi să o faci.

Deciziile noastre sunt cele mai bune, dacă sunt asumate până la capăt. Altfel, vom încerca să găsim mereu un “vinovat” pentru eventualul eșec rezultat în urma deciziei și vom pierde motivația rapid, ajungând poate să renunțăm prematur la o experiență utilă, doar pentru că începutul pare anevoios și alegerea “pare” una greșită.  Decizia o luăm influențați fiind de experiențele anterioare și urmărind un scop viitor, iar dacă suntem conștienți de acest lucru, reușim să ne împăcăm mai ușor cu ce urmează.

Momentele în care suntem puși în fața alegerilor sunt de fapt oportunități. La polul opus, atunci când suntem puși în fața faptului împlinit, când doar ni se comunică o anumită decizie, fără a avea puterea de a schimba ceva (de exemplu, foarte mulți angajați în această perioadă au primit vestea că “li se restructurează postul”) se declanșează un sentiment de neputință, care poate duce la frustrare sau la scăderea încrederii în forțele proprii. Tocmai de aceea, situațiile în care suntem nevoiți să alegem trebuie privite ca oportunități de a ne cunoaște mai bine, de a înțelege mai bine ce ne dorim mai departe și de a avea controlul asupra a ceea ce urmează să facem, reușind să trăim astfel   într-un mod mai conștient.

Sunt manageri de companii mari care se antrenează ani de zile pentru a-și forma o adevărată cultură decizională, dar, la polul opus, sunt și oameni care acționează și iau decizii după impuls, după feeling-uri. Oricum ar fi, nu e indicat să luăm decizii în momente de criză sau sub imperiul total al emoțiilor. Luăm în calcul emoțiile, însă cele pe termen lung. Dacă, de exemplu, am avut o zi proastă la birou, nu mergem la HR și completăm pe loc cererea de demisie, pentru că a doua zi s-ar putea să regretăm.

Relaxarea, eliminarea presiunii, deconectarea, sunt esențiale pentru a-ți permite un moment de analiză, de a răspunde la cele mai importante întrebări, de a pune în balanță atuurile și minusurile determinate de o anumită decizie.

Există momente când simțim anxietate atunci când trebuie să luăm o decizie importantă – putem fi 100% siguri că decizia luată este corectă? Nu, iar dacă înțelegem acest aspect, atunci reducem din anxietate și ne asumăm mai ușor decizia. Există întotdeauna un procent de nesiguranță, de necunoscut, pe care nu îl putem controla, indiferent cât de multe analize facem în prealabil. Presiunea pe care noi înșine o punem, aceea de a lua cea mai bună decizie, nu ajută. Important este să relaxăm conștientul, să luăm o pauză și să cântărim ce decizie aduce mai multe beneficii și mai puține dezavantaje. Orice facem, dacă e conștient și asumat, e aducător de bine.