recruiter perfect candidat HR blog recrutare reguli ghid interviu manager

Nimeni nu-i perfect, nici măcar recruiterul!

Recrutarea nu e o prăjitură cu rețetă standard, universal valabilă! Articolele de genul „Tips-uri pentru a fi un recruiter bun” induc ideea că recrutare poate face oricine dacă respectă regulile x, y sau z; ei bine, în realitate, lucrurile nu stau chiar așa! Regulile ni le facem singuri, dezvoltăm în timp un set de bune practici, un stil de lucru care dă roade. De la ce pornim? De la informații! E vital să cunoști organizația pentru care lucrezi, cultura ei, oamenii, departamentul și detalii despre rolul pe care îl gestionezi. Desigur, îți iei informațiile de la hiring manager în primă instanță, apoi ține de tine cât de mult ”sapi” mai departe în specificul jobului.
Odată ce stăpânești informația, poți pleca la drum: postezi anunțul de recrutare, clar și reprezentativ pentru rol, presori și ceva creativitate, după puteri, și dai start în mod oficial procesului de recrutare. De multe ori, pleci însă la drum și cu necunoscute, căci, în momentul în care gestionezi 20-25 de roluri simultan, e un pic mai complicat să-ți iei informațiile complete pentru toate.

Ajungi la finish deci, fericit și împăcat cu tine! Și ce constați? Că totuși nu ești perfect, și, culmea, e ok să nu fii.

Oricum, pornești cu încredere și entuziasm, drive și motivație. Începi să abordezi și candidați pasivi, dai multe telefoane, susții interviuri, revii cu feedback, discuți cu hiring managerii, le oferi informații concrete, din piață, ajustezi bugete, revii către candidați, întocmești oferte, primești refuzuri, o iei de la capăt și tot așa, până când, într-un final, auzi un “Da, vreau să fac parte din echipa voastră!”
Ajungi la finish deci, fericit și împăcat cu tine! Și ce constați? Că totuși nu ești perfect, și, culmea, e ok să nu fii. Poate că nu ai reușit să revii într-o săptămână cu feedback către toți cei 25 de candidați văzuți în 5 zile, poate că nu ți-a ajuns timpul să suni candidații de pe shortlist și să-i întrebi ce mai fac, dacă au finalizat testările transmise pe e-mail cu 2 zile în urmă sau nu ți-ai alocat săptămânal câte 30 minute pentru fiecare hiring manager cu care colaborezi să aveți o discuție de up-to-date privind mersul procesului de recrutare… dar și ziua ta de muncă are tot 8 ore, mă rog, 9-10, după caz, și e foarte posibil să nu le poți face pe toate!
Dragi candidați, colegi, hiring manageri, nu-i mai judecați așa aspru pe recruiteri. Apreciați, în schimb, pasiunea, timpul investit, energia, deschiderea și implicarea, puterea de a motiva și de a se automotiva ori de câte ori sunt nevoiti să dea restart unui proces de recrutare.